Medische groothandel: migratie naar de cloud 

Wij zijn druk bezig met de voorbereiding van een migratie naar de cloud voor een medische groothandel. Een mooie opdracht voor IT Strategen.

In een eerder stadium hebben we de mailserver van deze groothandel al naar de cloud overgezet door een migratie naar Office 365 van Microsoft. De overige servers draaien nu nog op locatie. Ze zijn oud en moeten vervangen worden. IT Strategen heeft een advies gepresenteerd over hoe volledig over te gaan naar de cloud. Het voordeel is dat personeel dan locatie onafhankelijk kan werken en dus niet altijd naar kantoor hoeft te komen om bij data te kunnen. Een ander, minstens zo belangrijk, voordeel is dat je bij calamiteiten op het hoofdkantoor kunt uitwijken naar een andere locatie als dat nodig is. Stel dat er bijvoorbeeld brand is in het pand… Dan gaat niet alle data verloren, want die staat in de cloud. En als bijvoorbeeld de huur van je pand afloopt, kun je heel makkelijk de IT verhuizen.  

Volle aandacht
Waar letten wij nou vooral op in de voorbereiding naar zo’n migratie naar de cloud? Dat verschilt per klant. Dit bedrijf werkt met het softwarepakket Navision. Daarin gebeurt bijna alles. Denk aan boekhouding, inkoop, het magazijn, pakbonnen, verzendetiketten, etc. In dit geval is het printen van pakbonnen en verzendetiketten heel belangrijk. Als dat misgaat, ligt het hele proces plat en kunnen er geen pakketjes worden verzonden naar bijvoorbeeld apothekers. Een printopdracht moet meteen uit de printer komen. Wij kennen de situatie ter plekke goed en weten dan ook dat onze aandacht vooral op dit proces gericht moet zijn. 

Eind 2019 moet de migratie voltooid zijn. Naast Office 365 is Navision het 2e onderdeel dat wij in de lucht gaan brengen. Eerst in een testomgeving, daarna in de nieuwe cloud-omgeving. Als dit succesvol is gemigreerd, gaat het hele bedrijf over. 

Door de kennis die we hebben van deze klant, kunnen we aan alle specifieke wensen tegemoet komen. En zien we precies waar de beste oplossingen liggen. Door onze rol als spin in het web nemen we de zorg uit handen van de klant.